czwartek, 10 kwietnia 2014

Chcę karmić piersią i dam radę!



Początek mojej drogi mlecznej miał miejsce w dniu narodzenia córeczki. Kiedy tylko założono mi szwy i przewieziono do salki poporodowej, położna kazała mi małą przystawić do piersi. Córeczka wiedziała gdzie szukać, ale nie za bardzo umiała złapać… Moje płaskie brodawki nie ułatwiały jej tego. Czasem udawało się malutkiej na sekundę przyssać, ale nie sądzę, aby cokolwiek wyssała. Próbowałyśmy jednak dzielnie. Położna uspokoiła mnie, że mała nie musi od razu jeść, bo po porodzie jeszcze dziecko ma „zapas” z łona mamy, więc czekałam w nadziei, że się nauczy ssać.
W związku z faktem, że zasłabłam wieczorem w dniu porodu, zabrano ode mnie malutką na noc i podano jej sztuczny pokarm (prawdopodobnie mleko NAN).
Rano, kiedy otwarłam oczy miałam malutką już przy sobie. I tego dnia rozpoczęło się prawdziwe karmienie. O mojej walce, pomocy położnych, nawale mlecznym i kapuście ratunkowej pisałam tutaj:  http://ciaza-strach-sie-bac.blogspot.com/2014/02/nawa-mleczny-kapusta-i-zotaczka.html oraz tu: http://ciaza-strach-sie-bac.blogspot.com/2014/02/wypis-ze-szpitala-zalecenie-kapusta.html  i  w postach dot. porodu czy pierwszych dób po nim.
Piszę znowu na ten temat ponieważ chciałabym przekonać wszystkie dziewczyny, które pragną karmić naturalnie, a wydaje im się, że fizjologia czy cokolwiek innego im na to nie pozwala, aby zawalczyły o to karmienie. Oprócz pomocy, jaką powinna Wam zaoferować położna w szpitalu czy położna środowiskowa odwiedzająca Was w domu po porodzie, macie całe mnóstwo instytucji chętnych do udzielania rad czy wspierania karmiących, jak również do rozwiązywania problemów z karmieniem naturalnym.
Wymienię tu tylko te wybrane subiektywnie, z których ja korzystałam i które wg mnie fajnie służą pomocą w taki czy inny sposób. 
Możecie się na tych stronach dowiedzieć wiele o fizjologii karmienia naturalnego, jego dobroczynnym wpływie na dziecko i matkę, zwyczajach dot. karmienia na świecie,  możecie także zapisać się na konferencje organizowane nt. karmienia piersią, macie możliwość na forach rozmawiać o swoich problemach czy wątpliwościach itp. a nawet zapytać doradcę laktacyjnego czy innego fachowca w nurtującej Was kwestii (moją główną wątpliwością w pierwszych dobach po porodzie było czy mała je wystarczająco dużo aby przeżyć i jak mogę to stwierdzić…w kółko sprawdzałam czy jeszcze oddycha:)).

No więc do rzeczy:

1.       La Leche League - ogólnoświatowa organizacja non-profit zajmująca się wspieraniem matek karmiących naturalnie i poszerzaniem świadomości społecznej, pomagająca kobietom na całym świecie na zasadzie wsparcia osobistego dawanego matkom przez matki, poprzez zachętę, informację, edukację i promowanie karmienia piersią jako ważnego elementu rozwoju dziecka. Informacje możecie znaleźć na ich stronie: www.lllpolska.org. Mają też swój funpage na Facebooku: https://www.facebook.com/LLLwPolsce
2.       Fundacja Mleko Mamy jest organizacją pozarządową, która promuje karmienie piersią, upowszechnia wiedzę o jego pozytywnych efektach zdrowotnych i społecznych, wspiera karmiące mamy. Ich stronka: http://mlekomamy.pl/ oraz na Facebooku https://www.facebook.com/mlekomamy. Fundacja zaprasza też do tzw. Strefy Karmienia Piersią. Jest to program, którego celem jest zidentyfikowanie i promocja miejsc przyjaznych mamom karmiącym, promowanie karmienia piersią i zmiana świadomości społeczeństwa w zakresie karmienia w miejscach publicznych. Dzięki niemu mamy będą mogły w prosty sposób dowiedzieć się, w jakich instytucjach publicznych, kulturalnych, lokalach usługowych, punktach gastronomicznych oraz innych organizacjach mogą swobodnie i w dobrych warunkach nakarmić dziecko piersią (na stronie jest zamieszczona mapa takich przyjaznych miejsc. Strona programu: http://strefakarmieniapiersia.pl/
3.       Komitet Upowszechniania Karmienia Piersią jest organizacją pozarządową, organizacją pożytku publicznego, której celem jest upowszechnianie karmienia piersią jako pożądanego wzorca zachowań wśród kobiet wychowujących małe dzieci, działania na rzecz organizacji opieki okołoporodowej sprzyjającej rozpoczynaniu laktacji, działania na rzecz realizacji międzynarodowej inicjatywy UNICEF i WHO w sprawie tworzenia klimatu i warunków do powoływania szpitali/oddziałów przyjaznych dziecku oraz działania na rzecz tworzenia podstaw prawnych umożliwiających implementację Kodeksu Marketingu Sztucznej Żywności dla Niemowląt. Strona organizacji: http://www.laktacja.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

UA-48159015-1